Skal du ta lappen på motorsykkel, kan det være greit å vite at vi skiller mellom tre klasser. Vi har A for tung motorsykkel, A2 for mellomtung motorsykkel og A1 for lett motorsykkel. Teoriprøven for motorsykkel er i alle tilfeller 90 minutter lang. Du får 40 spørsmål som skal besvares.
Klasse A1 og A2 har, i motsetning til klasse A, begrensninger på motorsykkelens effekt. Du kan lese mer om de tre klassene hos Statens vegvesen: klasse A, klasse A1 og klasse A2.
Å kjøre motorsykkel er spennende. Det er likevel viktig å huske at det å ferdes i trafikken på to hjul gjør deg mer utsatt. Risikoen for å bli skadet er betydelig større enn om du kjører bil. Det skal ikke skremme deg fra drømmen din, men det er viktig å legge et godt kunnskapsmessig grunnlag for å kunne kjøre trygges mulig. Her kommer teoriprøven inn i bildet.
Emner på teoriprøven for motorsykkel
Teoriprøven må bestås for at du skal få tilgang til den avsluttende prøven; oppkjøringen. Statens vegvesen har delt teorien inn i ti ulike temaer som dekker den kunnskapen du må ha for å bestå. Emnelisten kan du finne i oversikten hos Statens vegvesen.
Når du skal forberede deg på teoriprøven for motorsykkel, må du altså sette deg inn i følgende temaer: Vikeplikt. Trafikkulykker, uhell og miljø. Teknisk om kjøretøy herunder lasting. Regulering av trafikk. Plassering av kjøretøy. Mennesket i trafikken. Kjøring under spesielle forhold. Kjøretøybehandling. Førers og eiers ansvar. Fremkommelighet og samhandling.
Emnene reflekterer at det handler om mer enn det rent kjøretekniske. Det holder ikke å vite hvordan du skal starte, bremse, akselerere og stanse. Det holder heller ikke å ha stålkontroll på trafikkreglene. Du må også vite noe om ansvaret du har, både for deg selv, dine medtrafikanter og miljøet. Du må lære å se din egen kjøring i et større perspektiv.
Knytt teori til praksis når du øver til teoriprøven
Mange har en tendens til å sette seg ned og pugge setningene de leser. Å øve til teoriprøven for motorsykkel krever riktignok en del pugging. Det er mye som må huskes. Pugging kan, slik du sikkert har opplevd, få deg helskinnet gjennom en prøve. Ulempen med ren pugging alene er at kunnskapen ikke sitter så lenge.
Fokuserer du på å forstå hva det du leser har å si for deg som motorsyklist, øker sjansen for at du husker lenger. Det bidrar også til at du opparbeider deg større forståelse. Med forståelse kommer evnen til å analysere seg frem til riktig svar på uventede spørsmål. Du styrker også evnen til å løse problemer du ikke har møtt før i trafikken.
En motorsyklist som er godt forberedt på de ulike scenariene man kan komme ut for i trafikken er en trygg motorsyklist. Teorien kan være kjedelig å lese på, men det hjelper å tenke på at den er viktig. Det er kunnskap du må ha for å unngå å sette deg selv og andre mennesker i fare.
Øv på spørsmål som minner om dem du får
En flott måte å forberede seg grundig til teoriprøven for motorsykkel på, er å øve på å svare på spørsmål. Test deg selv jevnlig i teorien du leser på. Da får du kontroll på hvordan du ligger an. Du får også nyttig erfaring med å bruke det du har lært.
Når du har fått god forståelse for hva det vil si å kjøre motorsykkel, er du klar for det ansvaret det innebærer å bevege seg ut på veien på to hjul. Med grundige forberedelser vil du kunne bestå teoriprøven med glans, men enda viktigere: du vil ha det beste utgangspunktet du kan få for å klare å kjøre trygt, effektivt og hensynsfullt både under oppkjøringen og på egen hånd.