Med unntak av for snøscooter og moped fungerer teoriprøven i de ulike kjøretøysklassene som en kvalitetssjekk av kunnskapene dine før oppkjøringen. Å bruke energi på det å øve til teoriprøven er derfor en god investering i din fremtid som sjåfør. Du legger grunnlaget både for å lykkes med oppkjøringen og for å bli en trygg, ansvarlig sjåfør.
Noe av det viktigste du vil lære i løpet av prosessen med å skaffe deg sertifikatet er at det ligger et betydelig ansvar i det å være sjåfør. Trafikkskiltene er viktige fordi det er nødvendig å kunne lese dem for å ferdes trygt i trafikken, men det er ikke nok å kunne skiltene på rams. Det holder ikke å vite hvordan man skal gire smidig. Det ansvaret du har strekker seg langt forbi dette.
Les også: Øve til teoriprøven: få kontroll på trafikkskiltene
Det viktigste ansvaret du har er nemlig ansvaret for å ivareta andre ved uhell og ulykker. Å hjelpe mennesker som trenger hjelp er noe du skal gjøre, uavhengig av om det som har skjedd er din feil eller ikke. Kommer du over en ulykke, er det din plikt å stanse. Det er din plikt å sikre ulykkesstedet, og det er din plikt å gjøre det du kan for å hjelpe de skadde.
Hva gjør du når du står overfor et uhell eller en ulykke i trafikken?
Se også: Øve til teoriprøven: lær om mennesket i trafikken
Hjelpeplikten ved trafikkuhell er noe du kommer til å lære om når du skal øve til teoriprøven. Denne er todelt, og sier at enhver som er innblandet har:
- Plikt til å stanse
- Plikt til å hjelpe personer og dyr som er kommet til skade
Den plikten du har til å stanse gjelder ikke kun når du har sett ulykken skje. Det er fastslått at den gjelder i de tilfeller hvor man burde ha forstått at en ulykke kan ha skjedd. Aldri kjør forbi.
Når det gjelder pliktens omfang, så gjør denne plikten seg gjeldende for deg uavhengig av skadens alvorlighetsgrad. Du skal hjelpe mennesker og dyr som er involvert, men du skal også delta i de tiltak som er nødvendig for å sikre stedet hvor skaden har skjedd. Sikring av ulykkesstedet må som regel skje før man får tatt seg av de involverte. Det kan dreie seg om å sette ut varseltrekant og få andre til å stanse trafikken. Det kan også innebære at du må ta på deg refleksvest.
Umiddelbar varsling av ambulanse og politi er nødvendig ved personskade. Først når stedet er sikret er det forsvarlig å hjelpe menneskene som er skadet. Førstehjelp kan være nødvendig. Er du ikke i stand til å yte førstehjelp? Det er ikke ulovlig å ikke ha kunnskap om hvordan du kan hjelpe, men da plikter du å skaffe den hjelpen du selv ikke kan yte.
Det er viktig å huske at hjelpeplikten har begrensninger. Du skal hjelpe, men det kreves ikke at du setter deg selv i stor fare for å gjøre det.
Å øve til teoriprøven forbereder deg på det du kan møte i trafikken
Ingen har lyst til å forårsake eller komme ut for en ulykke. Det er likevel veldig viktig å være både kunnskapsmessig og mentalt forberedt på at det kan skje. Å være bevisst sine plikter bidrar til trygghet. Derfor må du lære deg innholdet i hjelpeplikten.
Trafikken er uforutsigbar. Det uforutsette kan skje rett foran nesa på deg. Da er det opp til deg å gjøre gode vurderinger. Pass derfor på at du lærer deg hvordan du best kan håndtere det å forårsake, bli vitne til eller komme til stedet etter en ulykke.
En god sjåfør er nemlig ikke en sjåfør som vet hva vikepliktskiltet betyr og overholder fartsgrensene. En virkelig god sjåfør er en som hele tiden er bevisst sitt ansvar som del av et større bilde, og også er klar til å hjelpe når hjelpen trengs.