Skal du prøve deg på teoriprøven for MC for første gang, eller er du på jakt etter gode tips etter å ha strøket en gang eller to? I denne artikkelen har vi samlet våre tre beste tips til deg som trenger å få bedre kontroll på MC-teori for å bestå teoriprøven.
Tips 1: Forbered deg på prøvesituasjonen
Har du en tendens til å bli nervøs? Nervøsitet kan være bra for deg, dersom du unngår at den tar helt overhånd. En effektiv måte å få kontroll på nervene på, er å forberede seg godt før man skal ta prøven. Ikke bare på MC-teori, men på selve situasjonen man kommer til å befinne seg i. Skaff deg oversikt over hvor du skal være, hvor lenge prøven varer og hvordan prøven fungerer.
Du kan lese mer om å ta teoriprøven på Statens vegvesens side. Er du redd for at nervene dine skal sette deg ut av spill anbefaler vi deg å bruke tid på å forberede deg på hvordan du kommer til å føle deg når du sitter i rommet – ikke bare hva du må kunne for å bestå. Det er viktig at du har den nødvendige kunnskapen, men det er vel så viktig at du takler selve prøvesituasjonen.
Se også: Teoriprøven for motorsykkel: dette må du vite
Tips 2: Finn ut hvordan du lærer MC-teori mest effektivt
Vi lærer på ulike måter. Noen har ingen problemer med å pløye gjennom en hel lærebok mange nok ganger til at det meste sitter. Andre får knapt åpnet boken før det sier stopp.
Husk at det ikke finnes noen riktig eller gal måte å lære på. Det finnes måter som er riktige eller gale for deg. Noen lærer av å lese, andre lærer av å gjøre. Finn ut hvilken type du er.
Variasjon er et godt utgangspunkt for å lære. Variasjon både hindrer at man går lei og sikrer at man får flere perspektiver på den nye kunnskapen. Liker du best å lese? Les og pugg, men pass på at du tester deg selv med å løse oppgaver. Er du flinkest i det praktiske? Løs oppgaver, men les om emnene du arbeider med. Det er viktig for å fylle inn hullene i kunnskapen din.
Tips 3: Gjør teorien du leser på relevant for deg selv
Det er ofte en utfordring å lære når det du leser ikke gir mening for deg. Det samme gjelder når det du leser ikke angår deg. En av grunnene til at det er lurt å begynne å se på teoripensumet tidlig, er at du kan ha det i bakhodet når du øvelseskjører.
Har du sett et skilt, kjørt over en togskinne, forholdt deg til en enveiskjørt gate og foretatt en forbikjøring? Da er det mye lettere å forstå det du leser om i etterkant. Når du leser MC-teori rett etter at du har kjørt motorsykkel selv har du fått knagger å henge det på. Disse knaggene gjør emnene mye mer relevante for deg. Du husker bedre når det du leser oppleves som relevant.
Å bestå teoriprøven for MC er ikke noe hokus pokus. Det finnes heller ingen fasit på hvordan du helst bør øve. Det nærmeste vi kommer en fasit er å si at du må sette av nok tid, få oversikt over hvordan akkurat du lærer best og gjenta det som fungerer for deg.
Å huske alt som må huskes krever at du legger ned innsats. Sett av tid, forplikt deg til å jobbe med teorien til de tidspunktene du noterer deg og prøv en annen strategi om du opplever at det du prøver å lære ikke fester seg. Er du ute i god tid vil du få anledning til å prøve og feil litt, samtidig som du rekker å få den kontrollen du trenger for å lykkes med teoriprøven.