Oppkjøring på lett motorsykkel: slik består du
Førerkort for klasse A1, lett motorsykkel, kan du ta fra du fyller 16 år. For å kunne øvelseskjøre må du ha bestått trafikalt grunnkurs og fylt 15 år. Når du har gjennomført praktisk og teoretisk opplæring og bestått teoriprøven, er du klar for oppkjøringen. Oppkjøring på lett motorsykkel består av én ferdighetsprøve og én trafikal prøve, og for å få lappen må du klare begge to.
Ferdighetsprøve under oppkjøring på lett motorsykkel
Det første som skjer under oppkjøring på lett motorsykkel, er sikkerhetskontroll og kontroll av motorsykkel. Som motorsyklist er du ansvarlig for at MC-en du fører er i god stand. Det krever at du har kunnskap om bremser, hjul, dekk, lys og styring. Første skritt mot bestått oppkjøring vil derfor innebære at du har fått og kan vise at du har kontroll på det sikkerhetsmessige.
Når kontrollen er gjennomført får du fem oppgaver du skal løse på et lukket område. Hensikten med de fem oppgavene i ferdighetstesten er at du skal demonstrere at du mestrer krypkjøring og balanse, svingteknikk, effektiv bremsing, unnastyring og bremsing i sving. Hos Statens vegvesen finner du mer informasjon om gjennomføringen av disse praktiske oppgavene.
Du må ha bestått disse oppgavene før du får lov til å bevege deg ut i trafikken. Oppgavene er laget med henblikk på å avdekke manglende ferdigheter som er nødvendige for å kjøre sikkert. For å bestå er det viktig at du er trygg på disse øvelsene.
Trafikal prøve når du har fullført ferdighetsprøven
Oppkjøring på lett motorsykkel har også en del 2: den trafikale prøven. Når ferdighetsprøven er bestått, skal du kjøre en forhåndsbestemt rute som er trukket av en datamaskin. Sensor har altså ingen innvirkning på hvor du skal kjøre. Hensikten med denne ruten er at du skal få prøve deg på varierte veier under variert trafikkforhold.
Oppkjøring på lett motorsykkel skal, i likhet med alle andre oppkjøringer, vise at du evner å kjøre selvstendig, ansvarsfullt og trygt. Er du godt forberedt har du ingenting å frykte. Det viktigste å ha fokus på under oppkjøringen er å være oppmerksom.
Du har bestått teoriprøven, og det kunnskapsmessige grunnlaget for å takle de situasjonene som kan oppstå og de utfordringene man møter i trafikken er allerede lagt. Nå handler det bare om å praktisere det du allerede kan. Er du oppmerksom på dine omgivelser og kjører defensivt, vil du kunne ta velinformerte avgjørelser og tilpasse deg andre trafikanter på en god måte.
Feilene du må unngå om du skal bestå oppkjøringen
Oppmerksomhet er det viktigste stikkordet for å lykkes på oppkjøringen. Du har øvelseskjørt lenge nok til å vite at trafikkbildet ikke alltid er preget av forutsigbarhet. Noen ganger vil bilister bråbremse. Andre ganger vil fotgjengere gå ut i veien utenfor oppmerkede fotgjengerfelt, og trafikklys vil være ute av drift. Vær forberedt på at du ikke alltid kan vite hva som skal skje. Dine medtrafikanter vil iblant bryte regler, og de vil gjøre feil som du må forholde deg til.
Å være oppmerksom, lese trafikken og ta gode valg basert på det du ser er avgjørende. Stryk på oppkjøringen skyldes ofte at det er her det har falt gjennom. Tar du et valg som kunne ha satt deg i en farlig situasjon eller viser dårlig samhandling med de andre trafikantene, er du ikke klar for å ferdes alene i trafikken. Det er helheten i kjøringen som teller, og derfor er det viktig at du viser at du mestrer alle situasjonene du havner i under oppkjøringen.
Har du lagt deg i feil felt i rundkjøringen? Da er det viktig at du viser at du er klar over det, og passer på å overholde vikeplikten når du skal ut av den igjen. Er du i et uoversiktlig område? Brems ned og få oversikten fremfor å ta sjansen. Kjører du forsiktig, men effektivt og ansvarlig, så vil du øke sjansen for å bestå. Det er alle disse beslutningene som er viktige. Det er nemlig nettopp disse som avslører om du er skikket til å bli MC-fører er ikke.